Är man vit ritar man vita gubbar, är man svart ritar man svarta gubbar?

8kommentarer


När jag var liten och gick på dagis och skulle rita gubbar, då ritade jag alltid gubbarna med ljus hy och blåa ögon oftast med ett stort leende och vad jag kan minnas ritade alla mina kompisar också  gubbar med ljus hy och blåa ögon.
Ritade alla så?

Barn som bor i afrika, ritar dom också gubbar med ljus hy?
Eller barn som kommer från Kina, ritar dom också gubbar med blåa ögon?

Kanske inte sån viktig fråga, men intressant ändå.
Ritar man gubbar efter omgivningen? Tex om jag skulle vara ett vitt barn men levde bara med svarta, skulle det helt automatiskt bli att jag ritade svarta gubbar då?



(så här kunde en typisk gubbe se ut)

8 kommentarer

J A G D E S I G N A R D I N B L O G G

18 Jul 2009 15:44

Kikar in och önskar dig en trevlig lördagskväll !

tess

18 Jul 2009 17:28

intressant teori! Jag tror att det är så att man ritar det som ligger en närmast en själv helt enkelt :). jag hade en jättebra kväll, själv då?

H A I D I J A K O B S S O N

18 Jul 2009 20:18

*SVAR:* tack detsamma :D

Em

18 Jul 2009 21:33

Om det fanns ett sätt för dig att skänka pengar till olika hjälp organisationer, utan att själv behöva betala något, skulle du göra det då?

frida ,läs om skönhet mode och tips även min vardag

19 Jul 2009 11:52

haha jg vet inte jag målade vira gubbar iallfall :) kul ifall dem i afrika målar vita gubbar :)

Mia

19 Jul 2009 12:25

Jag har jobbat en del på dagis de senaste åren och barn ritar oftast det som ligger de närnast i sin erfarenhet, dvs mörka barn ritar ofta mörka gubbar på sina papper. Men självklart varierar det... Det vore en ganska intressant studie framöver. En idé till min C-uppsats i vår kanske ;) Hehe

jennifer

19 Jul 2009 19:20

Har jag aldrig tänkt på förut, interesting thought! :)



nunnas.myblogg.se!

maja

28 Jul 2009 20:47

Hm... ja undrar hur det kan komma sig. Intresant

Kommentera

Publiceras ej