Explosion i Limassol!

2kommentarer

Jag skriver detta inlägg i hast, för jag vet inte när electriciteten stängs av igen..
Imorse runt 5-6 tiden så exploderade ett skepp nära land i Limassol, nära en el-fabrik. Det var ca 95 kartonger med krut som exploderade. Vad jag vet så dog 12 personer och ca 40 personer skadades, brandmännen som var där och försökte rädda situationen dog istället av explosionen.
Och explosionen gjorde så det blev en stor grop 50 meter ner i marken..

Vi vaknade upp till ett strömlöst Cypern, alla affärer var tvugna att räkna priser med hjälp av miniräknare och det gick inte att tanka bilen pga att det behövs ström för att mata in pengar i automaten.

Vi åkte till stranden, där vi mötte folk som är på semester i Limassol men tog bilen till Pafos och Coralbay för att röken var alldeles för tjock där.
På nyheterna säger dem att vi inte ska använda AirCondition för att det är ca 40% av hela Cyperns energi förbrukning, och för att nu spara på energin ska vi inte använda den.
Elen kommer att slås av och på med jämna mellanrum, eftersom hela elcentralen brann ned så tar det ett tag att fixa tillbaka elen till hela ön. Dom beräknar att det ska ta mellan 6-7 månader innan allt är helt återställt igen!

Jag trodde verkligen att denna nyhet skulle finnas på aftonbladet eftersom det är den största händelsen på Cypern under många år. Dessutom sänds det för fullt nyheter om detta på CNN och BBC.

Som sagt, jag vet inte när elen stängs av igen, vad jag hört kommer den stängas av om ca 40 minuter, alltså klockan 23.
Så vi ser om jag hinner med mer inlägg idag, annars hörs vi när jag har el igen.


Obs! bilden är från google.se

2 kommentarer

Gunnel

13 Jul 2011 12:25

Hej,

Jag bor själv permanent på Cypern, närmare bestämt i Ayia Napa.

Katastrofen är en tradgedi. Alla dessa döda människor och dess anhöriga som lämnats ensamma kvar.

Problemen med elförsörjningen slår hårt mot Cypern då det även drabbar vattenförsörjningen. Kraftverken som renar och avsaltar vattnet från medelhavet måste ha el för att fungera.

Fattar inte hur det ska gå om det kommer att ta ca ett halvår att fixa elen.

Cypern är ju helt beroende av turismen.

Har hört att augusti spås att bli den varmaste här på 100 år.

Vilka turister vågar då åka hit utan att vara garanterade en fungerande luftkonditionering.

Här i Aiya Napa har jag träffat ett par där den nu inte kunnet användas på deras hotell.

Ha det gott i värmen!

awie

13 Jul 2011 20:46

hejhej! bra blogg :) va gärna med i min dagens blogg tävling! :D



http://awie.webblogg.se/2011/july/dagens-blogg.html#comment



o du ska vi följa varandra på blogglivin?

Kommentera

Publiceras ej