Het debatt om burkan.

1kommentarer


Läste i aftonbladet att Mona Shalin och Fredrik Reinfeldt hade haft en debatt idag om ämnet "Burka".
Båda visade sig vara emot det, "Jag tycker inte man ska röra sig ute i öppna Sverige på det sättet" hade vår Statsminister sagt.
Igår blev det förbud mot den heltäckande burkan i Frankrike, men så långt vill inte Reinfeldt gå men han uttryckte att han inte ville ha fler burkor i Sverige, att de inte behöver täcka sitt ansikte på det sättet.
Vi ska inte tala i förbudstermer utan i frihetstermer. För mig ingår det i den friheten att få klä sig som man vill och inte uppmuntra krafter som tycker att kvinnan ska döljas i samhället.
Jag är djupt emot burka. Men jag har aldrig sett att förbud har hjälpt kvinnor att bli fria. Det är snarare inställningen mot fundamentalism, mot det förtryck som burkan är uttryck för, som bör betonas, sa Sahlin.



Alltså, ibland vet jag inte om jag ska skratta eller gråta över hur korkade vi/dom är!
De flesta väljer att bära slöja och burka för deras religion, oftast är det ingen som tvinga dom!
De är muslimer som vill följa reglerna och respekterar sina makar, varför skulle vi vilja förbjuda det?
Visst, vissa kanske blir tvingade att bära dom också, vad vet jag. Men det jag vet är att det inte går att tvinga någon utan deras vilja, så varför väljer då Sverige som är ett fritt land att ta den friheten från dom kvinnorna att göra som dom vill?
De flesta kvinnor börjar att bära slöja och burka efter dom har vandrat Hajj till Mekkah, eftersom där MÅSTE dom dölja sina ansikten och efteråt tar dom helt enkelt inte av sig dom.

Är inte det lite väl rasistiskt att tvinga dom då att ta av sig sina burkor?

Tex om vi svenskar skulle ha invandrat i ett muslimskt land, hur skulle det då kännas att offra julen för att dom tvingar dig?!

Vad tycker du, är det rätt eller fel att tvinga kvinnorna ta av sig burkan?!

1 kommentarer

ellan

31 Jan 2010 16:09

Jag kan tycka att det till viss mån är rätt då det inte följer hur vi i Sverige klär oss. Jag tycker definitivt att man bör anpassa sig om man bor här permanent. Ska de tala sitt egna språk också? Dem är ju inte turister!

Kommentera

Publiceras ej