Hemmagjorda hårinpackningar!

3kommentarer


Varje gång jag tvättar håret, istället för balsam använder
jag ALLTID hårmask/hårinpackningar.
Dom som man köper på affären kan vara rätt så dyra och tar slut fort.








Så här kommer några tips på hur du gör hemmagjorda hårinpackningar och de allra flesta grejerna har man ju redan hemma:



Glansgivande hårinpackning
2 ägg
½ dl mjölk
Knäck äggen och vispa ihop dem med mjölken i en skål. Häll sedan blandningen över håret och massera in den ordentligt. Låt sitta i cirka fem minuter och skölj sedan ur.

Kicka igång håret
1 äggula
1 tsk olivolja
Vispa äggulan och blanda den med olivoljan. Massera in i längderna , men undvik helst hårbotten eftersom det annars kan se lite fett ut. Låt det verka i cirka fem minuter och tvätta ur genom att massera in schampo innan du blöter håret. Skölj sedan igenom håret och tvätta om det som vanligt.

För torrt hår
Några droppar mandelolja
1 banan
Mosa bananen och blanda ner mandeloljan i en skål. Massera in mixen i ditt hår och låt verka i en kvart. Skölj sedan ur mixen och tvätta som vanligt.

Mjukar upp håret

½ kopp naturell yoghurt
1 tesked honung
1 äggula
Blanda yoghurten, honungen och äggulan. Massera in i håret och täck över med en plastpåse eller plastfolie och låt verka i 20 minuter. Skölj ur med vatten och tvätta med schampo.



Vid alla hårinpackningar kan du även vira en frottéhanduk runt om håret, vilket tillför värme och gör så att mixern arbetar sig fortare in i håret.

3 kommentarer

Alva

10 Feb 2010 09:52

De funkar säkert jättebra men själv föredrar jag nog att köpa än att ha i ägg, banan osv i mitt hår, hehe.. : )

saandraa

10 Feb 2010 11:15

nee jag vinner aldrig heller ;o

Alva

10 Feb 2010 14:11

SV: Hehe jovisst, men samtidigt känns det lite snuskigt med mat i håret tycker jag =)

Kommentera

Publiceras ej