Tandläkarfobi= Döden

6kommentarer

Läste idag en artikel på Aftonbladet om Sophie Waller i England som bara blev åtta år på grund av tandläkarfobi..
När hon var fyra år råkade en tandläkare skära henne i tungan, vilket utvecklade hennes fobi.
4 år senare bet hon av en bit av en tand när hon åt godis, hon lades in på sjuhus för att få tanden utdragen.
Föräldrarna skrev på att tandläkaren skulle få dra ut en tand, men läkaren drog istället ut åtta tänder på flickan. För att hon skulle slippa uppleva skräcken igen.

Sophie traumatiserades av händelsen och vägrade öppna munnen, varken för att tala eller äta. Hon blev kvar på sjukhuset i två veckor med näringssond, sedan skickades hon hem utan uppföljning.
Istället fick föräldrarna nummer till en psykolog och dom ringde flera gånger, men psykologen sa att det var ingenting att oroa sig över.

Två veckor efter att Sophie skrev ut från sjukhuset hittade hennes mamma henne död i sängen den 2december 2005.
Då hade den lilla flickan tappat 11 kg på 4 veckor och hennes njurar hade slutat fungera.


Becca funderar: Vad är det för sjuk tandläkare som drar ut åtta tänder istället för en? Låt mig också påpeka att det var MJÖLKtänder, som hon alltså skulle ha tappat förr eller senare utav sig själv.
Och sjukhuset, som obeserverade henne under två veckor och såg att hon inte mådde bra utav händelsen, utan faktiskt var tvungen att sondmatas. Vadå? Skulle allt bli bättre om dom skickade hem henne, eller vadå?
Skulle hon börja äta då?
Nej usch! Jag tycker både tandläkaren och sjukhus personalen borde ha avskedats!

6 kommentarer

M

10 Feb 2009 14:25

hej hej. ja visst var det :) bästa recepten ever. hur e det med dig då?

HANNI

10 Feb 2009 14:37

Men gud, hahaha x) Det låter ju helt galet. Söt blogg du har förresten :)

HANNI

10 Feb 2009 14:53

Tack så mycket :)

Therese

27 Feb 2009 19:40

Jag läste de där med.. Ja blev så arg.. Visst ja har oxå tandläkar fobi.. Men tycker att de är sjukt.. Men tycker samtidigt att föräldrarna borde kört upp henne till Sjukhuset.. För läkare i telefonen går inte att lita på.. men man ska samtidigt inte klandra föräldrarna.. Blev arg och ledsen av artikeln

Pebbis

02 Jul 2009 16:41

Jag har själv tandläkarfobi och sprutfobi OCH sjukhusfobi. Jag har haft ett helvete tills att jag skulle dra en tand för första gången och tandläkarn för första gången någonsin var snäll mot mig. Då var jag 12. Men om man blir inlagd på sjukhus för att dra en tand, bli man inte sövd då? Om hon var vaken är det ju samma sak som att göra det hos tandläkarn tänker jag bara. O då är det väl inte traumatiserande? Funderar bara, för jag blev skraj av artikeln.



/Tandläkar-rädd

jossan

16 Feb 2011 13:35

jaghar också väääääärldens tandläkarfobi, usch=(

Kommentera

Publiceras ej